Korkeakoulutuksen kärkihankkeiden 2017–2022 arviointi
Arvioinnin päätösseminaari pidettiin to 17.8.2023.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosien 2022–2023 aikana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman kansallisen arvioinnin, jonka tarkoituksena oli arvioida opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamien korkeakoulutuksen kehittämishankkeiden (kärkihanke 3) ja opettajankoulutuksen kehittämishankkeiden (kärkihanke 1) vaikutuksia ja vaikuttavuutta. Arvioinnin tavoitteena oli luoda kokonaiskuva tilanteesta tuottamalla tietoa Kärkihankkeiden 1 ja 3 toimeenpanosta, tulosten sekä toimintamallien vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa valitun kärkihankemallin toimivuudesta ja antaa suositukset korkeakoulutuksen ja opettajankoulutuksen kehittämisen tavaksi tulevaisuudessa. Korkeakoulutuksen kärkihankkeiden 2017–2022 arvioinnilla tuotettiin tietoa Karvin arviointisuunnitelman painopisteeseen Jatkuvan kehittämisen tukeminen.
Korkeakoulutuksen kärkihankkeiden 2017–2022 arvioinnin suunnittelu- ja arviointiryhmässä olivat
- professori Helka-Liisa Hentilä, Oulun yliopisto (puheenjohtaja)
- professori Harri Jalonen, Vaasan yliopisto
- opiskelija Emmi Lainpelto, Tampereen ammattikorkeakoulu
- johtaja Pekka Risku, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
- vararehtori Kirsi Viskari, Tampereen ammattikorkeakoulu
- erityisasiantuntija Kyösti Värri, Kuntaliitto.
Arvioinnin kohderyhmänä olivat kaikki suomalaiset korkeakoulut, jotka ovat olleen mukana korkeakoulutuksen kehittämishankkeissa (kärkihanke 3) tai opettajankoulutuksen kehittämishankkeissa (kärkihanke 1).
Arviointi toteutettiin kolmessa vaiheessa alla olevan taulukon mukaisesti. Arviointiaineiston hankinnassa käytettiin useita aineistonhankintamenetelmiä. Myös aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa siten, että seuraava tiedonkeruuvaihe täydensi ja syvensi edeltäneissä vaiheissa saatua arviointitietoa. Osa tiedonkeruusta toteutettiin yhdessä Korkeakoulupedagogiikan tila ja uudistaminen -arvioinnin kanssa.
Vaihe | Toimenpiteet |
Vaihe I
Kokonaiskuvan muodostaminen korkeakoulutuksen ja opettajankoulutuksen kehittämishankkeista ja toimintamallista |
|
Vaihe II
Vaikuttavuuden arviointi |
|
Vaihe III
Kehittämissuositusten antaminen |
|