Kannustava ja vahvuuksia huomioiva palaute tärkeää sekä oppilaille että opettajille – pieni muistilista opettajien työn tueksi
Etänä tehtävä arviointi haastaa uudistamaan arviointitapoja. Oppijat toivovat opettajilta kannustavaa ja reilua arviointia. Kokosimme arviointia koskevan raporttimme pohjalta pienen muistilistan käytännön arviointityön tueksi.
Karvi on arvioinut oppimisen ja osaamisen arvioinnin nykytilaa julkaisussa ”Että tietää missä on menossa” Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa. Arvioinnissa tarkastellaan mm. opettajien arviointikäytänteitä, koulujen ja oppilaitosten arviointikulttuuria sekä opettajien, rehtoreiden ja oppijoiden arviointiosaamista.
Tulosten mukaan sekä opettajat että oppijat pitivät arviointia pääosin reiluna ja oikeudenmukaisena. Arvioinnissa kysyttiin myös opettajien ja oppijoiden erilaisia arviointimuistoja sekä huoltajien näkemyksiä arvioinnista.
Hyvä arviointi on oppilaiden mielestä perusteltua ja reilua
Opettajien hyvissä arviointimuistoissa kuvattiin usein onnistunutta palautteen antamista. Onnistuneet arviointitilanteet liittyivät kannustamiseen, rohkaisemiseen, jatkuvaan arviointiin sekä sanalliseen ja kirjalliseen neuvontaan. Myös keskustelut oppijoiden kanssa olivat olleet hyödyllisiä, vaikkakin aikaa vieviä.
Oppijat toivoivat opettajilta kannustavaa ja kehittävää arviointia, jota he kuvasivat rakentavaksi ja vahvuuksia huomioivaksi. Oppijoiden mielestä hyvä arviointi antoi opastusta siitä, miten voi ottaa opiksi siihen asti saavuttamastaan ja mihin pitää kiinnittää vastaisuudessa huomiota. Hyvää arviointia kuvailtiin reiluksi, oikeudenmukaiseksi, tasapuoliseksi ja rehelliseksi. Arvioinnin tulee heidän mukaansa olla hyvin perusteltua ja oppilaille ymmärrettävästi selitettyä. Arvioinnin monipuolisuus, kannustavuus ja kehittävyys nousivat myös esille hyvän arvioinnin piirteinä.
Huoltajien mielestä opettajat olivat onnistuneet ohjaamaan lasta hänen oman oppimisensa tavoitteenasettelussa ja osaamisen monipuolisessa osoittamisessa. Myös aikaa osaamisen osoittamiseen oli annettu riittävästi. Huoltajien mielestä lasta oli autettu tunnistamaan vahvuuksiaan ja moni koki lapsensa myös saaneen rakentavaa palautetta oppimisestaan.
Arvioinnin hyviä käytäntöjä voi toteuttaa myös etäarvioinnissa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudessa, 10.2.2020 julkaistussa arviointiluvussa on ohjeistettu selkeästi käytännön arviointityötä.
Opetushallitus on laatinut myös ohjeistuksia arviointiin poikkeustilanteessa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman uuden arviointiluvun ja ohjeistusten tueksi kokosimme Karvin raportista opettajilta, rehtoreilta, oppilailta ja huoltajilta kerättyjä toiveita ja kokemuksia arjen ja etänä tehtävään arviointityöhön:
Teksti:
Päivi Kamppi
Päivi Kamppi työskentelee arviointineuvoksena Karvissa.
Niina Rumpu
Niina Rumpu työskentelee arviointiasiantuntijana Karvissa.