Korkeakoulutuksen teema-ja järjestelmäarvioinnit kohdistuvat johonkin sisällölliseen kokonaisuuteen tai aihepiiriin tai jonkin koulutusmuodon tilan arviointiin. Järjestelmäarvioinneissa arvioinnin kohteena on koulutusjärjestelmä tai sen osa-alue. Lisäksi kohteena voi olla koulutuspolitiikka ja sen toimeenpano tai koulutusjärjestelmän kehittäminen. Teema- ja järjestelmäarvioinnit voivat kohdistua joko vain korkeakoulutukseen tai samanaikaisesti useaan koulutusjärjestelmän osaan.
Arvioinneissa käytetään osallistavia ja monipuolisia arviointimenetelmiä. Olennaista on eri sidosryhmien näkökulmien huomioon ottaminen, arvioitavan ilmiön kriittinen ja syvällinen tarkastelu sekä kokonaisvaltaisen kuvan hahmottaminen arvioitavasta kohteesta.
Korkeakoulutuksen koulutusalakohtaisiin arviointeihin voi tutustua myös Koulutusala-arvioinnit -sivulla.
Käynnissä olevat teema-arvioinnit vuonna 2022
Päättyneet teema-arvioinnit vuosina 2016-2022
- Koulutusjärjestelmän kyky vastata jatkuvan oppimisen haasteisiin äkillisissä rakennemuutoksissa
- Merenkulkualan koulutuksen arviointi
- Poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen vaikutukset tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen 2020-2021
- Oikeustieteellisen koulutusalan arviointi 2020-2021
- Sosiaali- ja terveysalan koulutuksen arviointi 2020-2021
- Unesco IIEP-hanke: Joustavat opintopolut korkeakoulutuksessa 2018-2020
- Koulutusala-arvioinnit: humanistinen ala, kauppatieteet ja liiketalous, tekniikka ja yhteiskuntatieteet 2018-2022
- Maahanmuuttajat korkeakoulutuksessa 2018-2019
- Yrittäjyys ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa (Yrtti) 2017-2018
- Opettajankoulutusfoorumin arviointi 2017-2018
- Lääketieteen peruskoulutuksen arviointi 2016-2018
- Maahanmuuttajien koulutukseen integroitumisen hyviä käytäntöjä 2016-2019
- Merenkulkualan koulutuksen arviointi 2015-2017
- Ruotsin kielen opettamiseen kelpoisuuden tuottavien koulutusten arviointi 2016-2017
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä