Kuudesluokkalaiset osaavat hyvin matematiikkaa – äidinkielessä oppilaat saavat osaamiseensa nähden liian korkeita arvosanoja

Tiedote Esi- ja perusopetus

Kuudennen luokan lukuvuosiarvioinnin kriteereitä käytettiin ensimmäistä kertaa keväällä 2024. Kansallisen arvioinnin mukaan kolmasosa oppilaista yltää matematiikassa hyvään osaamiseen. Äidinkielessä vain 16 prosenttia oppilaista saavuttaa hyvän osaamisen tason.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi keväällä 2024 kuudesluokkalaisten matematiikan ja äidinkielen taitoja. Arvioinnin tarkoituksena oli selvittää, mitä oppilaat osaavat kuudennen luokan lopussa ja miten he saavuttavat opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet. 

Oppilaiden taidot olivat varsin samantasoisia eri puolilla Suomea. Suomen- ja ruotsinkielisten koulujen oppilaiden osaaminen oli matematiikassa keskimäärin yhtä hyvää. Myös tyttöjen ja poikien taidot matematiikassa olivat samalla tasolla. Pojat kuitenkin luottivat omiin taitoihinsa enemmän kuin tytöt.

Äidinkielessä ja kirjallisuudessa osaamiserot olivat suuria. Suomenkieliset tytöt osoittivat selvästi parempaa osaamista kuin muut oppilaat. Ruotsinkieliset tytöt ja suomenkieliset pojat ylsivät keskimäärin melko korkealle tasolle. Heikointa osaamista osoittivat ruotsinkielisten koulujen pojat ja suomea tai ruotsia toisena kielenä (S2) opiskelevat oppilaat, joiden pistemäärät olivat samaa luokkaa. Yksilöllinen vaihtelu oli kuitenkin suurta kaikissa oppilasryhmissä.

Arvioinnissa käytettiin uudistettuja kuudennen luokan lukuvuosiarvioinnin kriteereitä, joiden mukaan myös opettajat antoivat ensimmäistä kertaa arvosanat todistuksiin keväällä 2024. 

Matematiikassa kolmasosa oppilaista ylsi vähintään hyvää osaamista eli arvosanaan 8, ja opettajien antamat arvosanat vastasivat osaamista. Äidinkielessä hyvään osaamiseen ylsi vain 16 prosenttia oppilaista. Silti 81 prosenttia tytöistä ja 58 prosenttia pojista sai opettajaltaan todistukseen arvosanan 8, 9 tai 10, kertoo johtava arviointiasiantuntija Annette Ukkola.

Suomi tai ruotsi toisena kielenä (S2) -oppimäärissä lähes joka neljäs oppilas ylsi äidinkielen pistemäärällään kansalliselle keskitasolle. Toisaalta 46 prosenttia oppilaista kuului taidoiltaan heikoimpaan viidennekseen. 

Samojen oppilaiden taitoja seurataan koko perusopetuksen ajan 

Arviointiin osallistui kansallisessa otoksessa 8 533 kuudesluokkalaista kattavasti eri puolilta Suomea. Oppilaiden osaamisskaalaa monipuolisilla tehtävillä opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Arviointi oli osa perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarviointia, jossa seurataan matematiikan ja äidinkielen taitojen kehittymistä ensimmäiseltä luokalta yhdeksännelle. 

Arvioinnin yhteydessä kerättiin oppilaiden rehtoreilta ja opettajilta taustatietoja, joilla kehittymistä pyritään selittämään.

Seuraavaksi analysoidaan, miten osaaminen on kehittynyt kuuden ensimmäisen kouluvuoden aikana ja mitkä tekijät ovat yhteydessä kehitykseen. Samojen oppilaiden taitoja arvioidaan uudestaan yhdeksännen luokan lopussa, kertoo johtava arviointiasiantuntija Matti Suomilammi.

Raportti:

Matematiikan ja äidinkielen taidot kuudennen luokan lopussa – Perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarviointi 2018–2024 

Lisätietoa

Annette Ukkola

Johtava arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus, Alkuopetus
+358 29 533 5548 Helsinki
Matti Suomilammi

Matti Suomilammi

Johtava arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5575 Helsinki