Humanistinen ammattikorkeakoulu läpäisi Karvin auditoinnin – vahvuuksina kokeiluihin kannustava toimintakulttuuri ja opiskelijoiden oppimista tukeva valmennusmalli

Tiedote Korkeakoulutus

Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) sai Karvin auditointiryhmältä erityistä kiitosta osallistavasta toimintakulttuurista, joka kannustaa henkilöstöä kokeiluihin ja hankkeisiin kumppaneiden kanssa. TKI-toiminnan hankeprosessi on selkeästi kuvattu, ja käytännön toiminnassa noudatetaan kattavasti sovittuja menettelytapoja. Vahvuutena on myös Humakin valmennuspedagoginen strategia ja siitä johdettu valmennusmalli, jotka muodostavat luontevan viitekehyksen opetukselle ja oppimiselle. 

Opiskelijoiden opintojen etenemistä seurataan ja tuetaan valmennusmallin avulla

Humakissa koulutuksen toteutuksen menettelytavat ja sähköiseen Opiskelijan oppaaseen kootut ohjeet ja lomakkeet tukevat opintojen sujuvaa etenemistä ja opiskelijan valmistumista. Valmennuspedagoginen strategia ja siitä johdettu valmennusmalli muodostavat luontevan viitekehyksen opetukselle ja oppimiselle. Opiskelija ja hänelle nimetty HOPS-valmentaja laativat opintojen alussa opiskelijalle henkilökohtaisen opintosuunnitelman. Valmentajat ja kampusten opinto-ohjaajat seuraavat säännöllisesti opintojen edistymistä ja tukevat opiskelijoita.

Humakissa on tärkeä varmistaa, että valmennusmallia sovelletaan yhdenvertaisesti kaikille opiskelijoille. Lisäksi on tärkeää pohtia, miten pääosin verkossa tapahtuviin koulutuksiin voitaisiin yhdistää opiskelijoiden ja henkilöstön aitoja kohtaamisia, kommentoi auditointiryhmän puheenjohtaja, jatkuvan oppimisen johtaja Heidi Rontu Metropolia Ammattikorkeakoulusta.

Humakin toiminta- ja laatukulttuuri vahvasti osallistavaa ja kokeiluihin kannustavaa

Humakin toimintakulttuuri kannustaa henkilöstöä kokeiluihin ja hankkeisiin kumppaneiden kanssa. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) hankeprosessi on selkeästi kuvattu, ja käytännön toiminnassa noudatetaan kattavasti sovittuja menettelytapoja. Humak on mukana useissa alueellisissa, valtakunnallisissa ja toimialakohtaisissa yhteistyöverkostoissa ja osaamiskeskittymissä. Humakilla on selkeästi kuvatut mittarit ja menettelyt TKI-toiminnan vaikuttavuuden määrällisten tavoitteiden seurantaan ja arviointiin. Auditointiryhmä kuitenkin suosittelee, että Humak kehittäisi myös laadullisia mittareita TKI-toiminnan vaikuttavuuden arviointiin.

Humakin laatukulttuuri on vahvasti osallistavaa, ja henkilöstö ja opiskelijat ovat mukana toiminnan kehittämisessä eri työryhmissä. Yhteinen arvopohja tukee osaltaan perustehtävien toteutusta. Hyviä käytäntöjä levitetään aktiivisesti henkilöstön aamukahvi- ja digipeda-aamukahvitilaisuuksissa ja hyviksi todettuja käytäntöjä on otettu onnistuneesti käyttöön koko korkeakoulussa. Näistä esimerkkejä ovat opiskelijoille suunnatut ohjauksen ja valmennuksen huoneentaulut sekä opetushenkilöstölle suunnattu Pedagogiset ideat jakoon -Teams-kanava.

Monipaikkaisen organisaation yhteisöllisyyden vahvistaminen edellyttää vahvaa johtajuutta

Humak valitsi auditoinnin valinnaiseksi arviointialueeksi monipaikkaisen organisaation johtamisen. Humakilla on kampukset pääkaupunkiseudulla (Helsinki ja Kauniainen), Jyväskylässä, Kuopiossa ja Turussa. Monipaikkaisuus mahdollistaa osaamispohjan vahvistamisen korkeakoulun toiminta-alueilla. Korkeakoulun johto on onnistunut luomaan ja säilyttämään monipaikkaisessakin mallissa toimintakulttuurin, joka kannustaa henkilöstöä moniääniseen keskusteluun ja ideointiin.

Eri kampusten henkilöstön kokemukset yhdessä tekemisestä ja yhteisöllisyydestä ovat jääneet kuitenkin vaillinaisiksi. Auditointiryhmä suosittelee selkeyttämään etä-, läsnä- ja hybridityön tavoitteet ja pelisäännöt sekä varmistamaan, että koko korkeakouluyhteisö toimii niiden mukaisesti. Humakilla on pitkäjänteisen verkkoavusteisen yhteisöllisyyden toteuttajana mahdollisuudet tavoitella edelläkävijyyttä ja uusien toimintatapojen ideointia tähän, toteaa auditointiryhmän puheenjohtaja Heidi Rontu.

Humanistinen ammattikorkeakoulu läpäisi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttaman auditoinnin hyväksytysti. Humanistiselle ammattikorkeakoululle myönnettiin laatuleima, joka on voimassa kuusi vuotta. Hyväksytty auditointi on osoitus siitä, että Humanistisen ammattikorkeakoulun toiminta ja laatujärjestelmä täyttävät sekä kansalliset kriteerit että eurooppalaiset korkeakoulujen laadunvarmistusta koskevat kriteerit. Auditointi kohdistuu korkeakoulujen menettelytapoihin, joilla se ylläpitää ja kehittää koulutuksen, TKI-toiminnan ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden laatua. Auditoinnissa käytetyt auditointikriteerit on julkaistu Karvin korkeakoulujen auditointikäsikirjassa . Korkeakoulujen laatujärjestelmien auditoinnit käynnistettiin Suomessa vuonna 2005. 

Auditointiraportti on luettavissa Karvin auditointialustalla

Lisätietoja

Metropolia Ammattikorkeakoulun jatkuvan oppimisen johtaja ja auditointiryhmän puheenjohtaja Heidi Rontu, puh. 050 563 6230, heidi.rontu@metropolia.fi 

Karvin arviointiasiantuntija ja auditoinnin projektipäällikkö Kirsi Mustonen, puh. 029 533 5515, kirsi.mustonen@karvi.fi