KATSOMUSAINEIDEN OPPIMISTULOSTEN ARVIOINTI PERUSOPETUKSEN 9. VUOSILUOKALLA

Esi- ja perusopetus

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus toteuttaa katsomusaineiden yhdeksäsluokkalaisten oppimistulosten arvioinnin. Projekti on alkanut vuoden 2024 keväällä ja tulokset julkaistaan vuoden 2027 alkupuolella.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on määritetty kaksi erillistä katsomusainetta. Nämä aineet ovat uskonto ja elämänkatsomustieto. Uskonto jaetaan eri oppimääriin ja tällä hetkellä Opetushallitus on hyväksynyt uskonnon opetussuunnitelmien perusteet yhteensä kolmeentoista eri uskontoon

Kansallisessa arvioinnissa uskonnon eri oppimääristä on valittu kolme eniten Suomessa opetettua. Nämä ovat evankelisluterilaisen uskonto, islam ja ortodoksinen uskonto. Kansallinen arviointi tulee kohdistumaan kaikkiin kolmeen uskonnon oppimäärissä oleviin sisältöalueisiin. Nämä ovat Suhde omaan uskontoon (S1), Uskontojen maailma (S2) ja Hyvä elämä (S3).

Elämänkatsomustieto on Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa erillinen oppiaine. Kuten uskontojen oppimäärissä myös elämänkatsomustiedossa kansallinen arviointi kohdistuu kaikkiin kolmeen opetussuunnitelman sisältöalueeseen, jotka ovat Katsomus ja kulttuuri (S1), Etiikan perusteita (S2) ja Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus (S3).

Arvioinnin tavoitteet


Arvioinnissa pyritään vastaamaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

1.    Missä määrin evankelisluterilaisen, ortodoksisen ja islamin uskonnon oppimäärien sekä elämänkatsomustiedon perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet on saavutettu?
2.    Mikä on oppilaiden osaamistaso eri uskontojen sisältöalueilla (Suhde omaan uskontoon, Uskontojen maailma ja Hyvä elämä)?
3.     Mikä on oppilaiden osaamistaso elämänkatsomustiedon eri sisältöalueilla (Katsomus ja kulttuuri, Etiikan perusteita ja Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus)?
4.    Mitä yhteyksiä ja eroja havaitaan, kun eri sisältöalueiden oppimistuloksia rinnastetaan oppilaan taustatekijöihin (sukupuoli, huoltajien koulutustausta, jatko-opintosuunnitelmat) ja oppimisympäristön piirteisiin (koulun alueellinen sijainti)?
5.    Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä havaitaan oppilaiden käsityksissä eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon oppimäärien oppilaiden välillä?
 

Arvioinnin aikataulu

AjankohtaTapahtuma
Huhtikuu 2024Hankesuunnitelman valmistuminen
Huhtikuu-Toukokuu 2025Esitestaukset pienellä määrällä oppilaita
Syyskuu-Lokakuu 2025Ilmoitus kouluille, jotka on valittu otokseen
Huhtikuu 2026Varsinainen arviointi kouluissa
Toukokuu-Elokuu 2026Vastauksien pisteytys
Elokuu-Joulukuu 2026 Oppilaiden vastauksien analysointi, taustatietojen analysointi
Alkuvuosi 2027Raportin valmistuminen ja julkaiseminen


 

Kirjoituksia hankkeen varrelta:

  1. Katsomusaineet murroksessa (29.10.24)

 

Linkit:

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet Uskonto ja Elämänkatsomustieto

Uskonnon päättöarvioinnin kriteerit

Elämänkatsomustiedon päättöarvioinnin kriteerit

Tiedonkeruu katsomusaineiden tilasta (2023)

Katsomusaineiden arviointi, Rusama Jaakko (2002)

 

Arviointiasiantuntija

Matti Suomilammi

Matti Suomilammi

Arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5575 Helsinki

Arviointiasiantuntija

Niina Rumpu

Niina Rumpu

Arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5525 Jyväskylä