Arviointi oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Opinto-ohjauksen kehittämisohjelmaa. Arviointi kohdistui oppivelvollisuuden laajentamisen mukanaan tuomiin uusiin tai vahvistettuihin opinto-ohjauksen muotoihin. Oppivelvollisuuden laajentaminen toi mukanaan jakautuvan ohjaus- ja valvontavastuun, jossa velvollisina ovat oppilaitosten ja koulujen lisäksi myös kunnat. Muutos oppivelvollisuuslaissa muutti myös ohjausta ja sen resursointia, ja perusasteella ryhdyttiin toteuttamaan tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta. Ammatillisen koulutuksen uudistuksen (2018) myötä ohjausvelvoite ammatillisella toisella asteella oli kasvanut, mutta oppivelvollisuuden laajentumisen myötä toisen nivelvaiheen ohjaukseen kohdistui uudistus.
OHJA-arviointi kattoi oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyvän opinto-ohjauksen jatkumon perusopetuksesta aina toisen asteen tutkinnon suorittamisen jälkeiseen opinto-ohjaukseen. Arvioinnin piirissä olivat perusopetus, aikuisten perusopetus, valmentava koulutus, vapaa sivistystyö, ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus.
Määrällistä aineistoa kerättiin tiedoilla, joiden lähteinä olivat Opetushallituksen ylläpitämä Koski-tietokanta, opiskelijavalintarekisteri, koulujen ylläpitämät rekisterit ja Tilastokeskuksen rekisteripohjaiset tutkimusaineistot. Arvioinnissa hyödynnettiin Oikeus oppia- ja Oikeus osata -kehittämisohjelmien tuloksia. Laadullista ja määrällistä aineistoa koottiin koko hankkeen ajan esim. haastatteluin ja kyselyin.
Arvioinnin kohteena olivat ohjauksen kokonaisuuden toteutuminen, toisen asteen tutkinnon suorittamisen tukeminen, ohjauksen resurssit, tutkinnon suorittamisaste, keskeyttämisen ehkäisy sekä opinto-ohjauksen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisen rooli oppivelvollisuuden laajentamisen tavoitteiden edistämisessä.
Kaikkea arvioinnissa kerättyä tietoa käsitellään luottamuksellisesti ja tietosuojaan liittyvät riskit minimoiden. Arviointituloksista ei ole mahdollista tunnistaa yksittäisiä henkilöitä tai kouluja. Arvioinnilla tuotettiin tietoa painopisteisiin Yhdenvertaisuuden edistäminen sekä Koulutusjärjestelmän toimivuuden lisääminen.
Hankkeen arviointiryhmä:
Hankkeen arviointiryhmän jäseninä toimivat seuraavat henkilöt:
- Åsa Bodö, opinto-ohjaaja, Cronhjelmskolan, Larsmo
- Anna Maria Honkala, opinto-ohjaaja, Sotkamon lukio
- Päivi Ikola, varapuheenjohtaja, Suomen rehtorit ry.
- Mira Kalalahti, apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
- Tomi Kiilakoski, vastaava tutkija, Nuorisotutkimusseura
- Tuuli-Maria Lehtinen, opinto-ohjaaja, Ammattiopisto Live
- Juha Liiten, koulutuspäällikkö, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
- Minna Rovio, opetus- ja nuorisopäällikkö, Imatran kaupunki
- Antti Sinisalo, opinto-ohjaaja, Kouvolan lukio
- Venla Tilli, puheenjohtaja, Osku ry.
Arvioinnin julkaisut
Arvioinnin hankesuunnitelma
Ensimmäinen väliraportti
Julkaisu: Opinto-ohjauksen toteutuminen - arviointituloksia oppivelvollisuusikäisten koulutuksista
Webinaariesitys:
Tiedote: Opinto-ohjaus osana oppivelvollisuuden laajentumista: yksilöllisen opinto-ohjauksen merkitys korostuu, resurssien riittävyys tulee varmistaa
Toinen väliraportti
Julkaisu: Kouluun ja opintoihin kiinnittymisen tukeminen oppivelvollisuusikäisten koulutuksissa
Tiedote: Välittäminen, kannustus ja yhteisöllisyyden edistäminen keskeistä nuorten kouluun ja opintoihin kiinnittymisessä
Kolmas väliraportti
Julkaisu: Vastuut ja yhteistyö oppivelvollisten ohjauksessa, nuorten sijoittuminen toisen asteen koulutuksiin ja koulutusvalintoihin vaikuttavia tekijöitä
Tiedote: Koulutustarjonnan ja palvelujen puutteet haastavat ohjausta ja nuorten yksilöllisiä opiskelupolkuja
Webinaariesitys:
Arvioinnin loppuraportti
Julkaisu: Opinto-ohjauksen uusien muotojen arvioinnin loppuraportti
Tiedote: Opinto-ohjauksen arviointi: oppivelvollisuusikäisten yksilöllisiä opintopolkuja yhä edistettävä
Arvioinnin muut materiaalit