LAB-ammattikorkeakoulun auditointi 2024
LAB-ammattikorkeakoulu läpäisi Karvin auditoinnin – vahvuutena tavoitteellinen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
LAB-ammattikorkeakoulu (LAB) sai Karvin auditointiryhmältä kiitosta tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) vaikuttavuudelle asetetuista strategisista tavoitteista sekä tuesta vaativalle innovaatiotoiminnalle. LABin suhteet Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen alueiden toimijoihin ovat tiiviit ja vuorovaikutteiset. Opetuksen laatua ja riittävyyttä sekä pedagogisia ratkaisuja tulee kuitenkin tarkastella LABissa huolellisesti ja yhteisenä ponnistuksena.
LAB-ammattikorkeakoulun koulutuksella on vahva työelämäyhteys
LABin koulutustarjonnalla vastataan Päijät-Hämeen ja Etelä-Karjalan alueiden työelämän ja yritysten tarpeisiin. Sidosryhmät osallistuvat aktiivisesti LABin koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Koulutuksen työelämälähtöisyys ilmenee esimerkiksi projektiopinnoissa, joissa opiskelijat ratkovat erilaisia työelämän haasteita. Työelämäyhteyttä tukevat myös LABin monipuoliset oppimisympäristöt.
Auditoinnin mukaan opetuksen toteuttamisen tavat vaihtelevat LABissa opettaja- ja opintojaksokohtaisesti. Auditointiryhmä suosittelee, että opetuksen laatua ja riittävyyttä sekä pedagogisia ratkaisuja tarkastellaan LABissa huolellisesti ja yhteisenä ponnistuksena. Oppimisen ja opetuksen laatua tulee arvioida nykyistä monipuolisemmin. LABin tulee edelleen kehittää mittareita koulutuksen laadun seuraamiseen. Kerätyn tiedon perusteella LABin tulee tunnistaa kehittämistoimenpiteitä ja toteuttaa ne.
LABin toimintakulttuuri rohkaisee opettajia kokeilemaan innostavia opetusmenetelmiä ja käytänteitä. Opettajat saavat kannustusta ja tukea toisilta opettajilta ja erityisesti pariopetus koettiin motivoivaksi. Opettajat kaipasivat kuitenkin nykyistä enemmän tukea pedagogisten taitojensa kehittämiseen ja erilaisten opiskelijoiden kohtaamiseen.
LABin TKI-toiminnalla on merkittävä vaikutus Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen alueille
LABin yhteiskunnallinen vuorovaikutus tukee ammattikorkeakoulun strategian toteuttamista. LABin suhteet Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen alueiden toimijoihin ovat tiiviit ja vuorovaikutteiset. Auditoinnin mukaan LABin TKI-toiminta ja taiteellinen toiminta uudistavat yhteiskuntaa.
LABin TKI-toiminta on aktiivista, sen vaikuttavuudelle on asetettu selkeät tavoitteet ja sitä arvioidaan strategiaan pohjautuvilla mittareilla, toteaa auditointiryhmän puheenjohtaja, rehtori ja toimitusjohtaja Jaakko Hallila Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.
Myös vaativien innovaatiohankkeiden tukea on kehitetty LABissa systemaattisesti erityisesti hankehaun osalta. Vaativan innovaatiotoiminnan tukea toteutetaan Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) kanssa yhteisissä korkeakoulupalveluissa. Resurssointi tukeen on tuottanut jo hyviä tuloksia. LABin ja LUTin henkilöstön monialaista ja -tieteistä asiantuntemusta voitaisiin hyödyntää vielä nykyistä enemmän hankevalmistelussa ja hankkeissa.
Laatujärjestelmän yksityiskohtia tulee terävöittää
LAB-ammattikorkeakoulu pystyy reagoimaan laatujärjestelmänsä kautta nouseviin kehittämisalueisiin. Auditointiryhmä suosittelee, että LAB selkeyttää laatujärjestelmäänsä ja tekee siitä nykyistä näkyvämmän korkeakouluyhteisössä.
Auditointiryhmä suosittelee, että LAB kirkastaa laatujärjestelmänsä keskeiset kohdat yhteisössään ja sitä kautta edistää korkeakoulun laatutyötä, toteaa auditointiryhmän puheenjohtaja Jaakko Hallila.
Auditoinnissa tuli ilmi huoli opettajien jaksamisesta sekä opetukseen kohdennettujen resurssien riittävyydestä. Auditointiryhmä painottaa, että on tärkeää jatkaa ja kehittää toimenpiteitä, joiden avulla parannetaan opetushenkilöstön työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
LAB-ammattikorkeakoulu läpäisi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttaman auditoinnin hyväksytysti. LAB-ammattikorkeakoululle myönnettiin laatuleima, joka on voimassa kuusi vuotta. Hyväksytty auditointi on osoitus siitä, että LAB-ammattikorkeakoulun toiminta ja laatujärjestelmä täyttävät sekä kansalliset kriteerit että eurooppalaiset korkeakoulujen laadunvarmistusta koskevat kriteerit. Auditointi kohdistuu korkeakoulun menettelytapoihin, joilla se ylläpitää ja kehittää koulutuksen, TKI-toiminnan ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden laatua. Auditoinnissa käytetyt auditointikriteerit on julkaistu Karvin korkeakoulujen auditointikäsikirjassa.
Auditointiraportti on luettavissa Karvin auditointialustalla.