LOPS-uudistusta toteutettu kolme lukuvuotta – opintojen rakenteelliset uudistukset edelleen kivenä kengässä
Lukioiden opetussuunnitelmauudistus on vuosi vuodelta toteutunut maamme lukioissa yhä kattavammin. Opintojen rakenteelliset muutokset, esimerkiksi matematiikan yhden ja kolmen opintopisteen moduulit ovat kuitenkin alusta lähtien olleet monelle lukiolle kuin kivi muuten suhteellisen hyvin istuvassa kengässä. Tämä selviää Karvin julkaisemasta ”välitodistuksesta”, jossa kuvataan rehtorien arvioita opetussuunnitelmauudistuksen toteutumisesta kolmannen lukuvuoden päätteeksi.
Kyselyssä rehtoreita pyydettiin arvioimaan asteikolla 4–10, kuinka hyvin opetussuunnitelmauudistuksen eri osa-alueet ovat toteutuneet heidän lukiossaan. Uudistuksen keskeisinä kehittämisen kohteina on ollut muun muassa opintojen rakenteiden joustavoittaminen, erityisopetus ja muu oppimisen tuki sekä lukiokoulutuksen ja jatko-opintojen nivelvaihe. Tavoitteena on ollut sujuvoittaa opintoja sekä siirtymistä jatko-opintoihin ja työelämään, jolloin ohjauksen merkitys lukio-opinnoissa korostuu. Lukiokoulutuksessa on haluttu lisätä kansainvälisyyttä ja yhteistyötä korkeakoulujen, työelämän sekä muiden lukioiden ja koulutuksen järjestäjien kanssa.
Uudistuksen myötä aikaisemmasta kurssirakenteesta siirryttiin moduuleihin perustuvaan opintojaksorakenteeseen. Kolmannen lukuvuoden jälkeen opintojen uusien rakenteiden kehittäminen sai rehtoreilta keskimäärin arvosanan 7,7. Tästä huolimatta jopa neljä viidestä rehtorista kokee, että uudistetut rakenteet vaativat osittaisista kehittämistä tai jopa täysremonttia.
Rehtoreiden mukaan parhaiten on onnistuttu opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä (ka = 8,6) sekä erityisopetuksen (8,5) ja muun oppimisen tuen (8,4) toteuttamisessa. Kaikkien osa-alueiden keskiarvo oli 7,9.
Julkaisu antaa tiiviin kuvauksen opetussuunnitelmauudistuksen etenemisestä koko kolmivuotisen seurantajakson ajalta. Tällä ajanjaksolla yksi ikäluokka on jo suorittanut lukion kokonaan vuoden 2019 Lukion opetussuunnitelmien perusteiden LOPSin mukaisesti.
Taustaa
Lukuvuoden 2021–2022 alussa lukioissa otettiin käyttöön uudet nuorten ja aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat. Karvin aiemmin julkaistussa raportissa Lukiokoulutusta uudistetaan – uudistuvatko lukiot? (Saarinen ym., 2023) tarkasteltiin lukion opetussuunnitelmien valmistelua ja toimeenpanoa. Syksyllä 2023 julkaistussa edellisessä Välitodistuksessa (Hellgren ym., 2023) käsiteltiin uudistuksen etenemistä kahden ensimmäisen lukuvuoden aikana. Keväällä 2024 julkaistussa Oppimisen tuki lukiokoulutuksessa -raportissa tarkasteltiin erityisopetuksen ja muun oppimisen tuen toteutumista lukiokoulutuksessa.
Julkaisut ovat osa Karvin laajaa lukiouudistuksen arviointia (LUKA), joka toteutetaan vuosina 2022–2024. Arvioinnissa tarkastellaan lukiouudistuksen tavoitteiden toteutumista ja erityisesti siihen liittyvän lukion opetussuunnitelmien perusteiden käyttöönottoa. Vuodenvaihteen jälkeen arvioinnissa käsitellään vielä muun muassa opiskelijoiden ja opettajien näkemyksiä lukiouudistuksesta sekä yleisemmin lukiokoulutuksen tilasta.