Maahanmuuttajat korkeakoulutuksessa 2019 tekstimuotoisena
Karvi toteutti vuosina 2018–2019 maahanmuuttajien korkeakoulutusta koskevan arvioinnin. Arviointi tuotti ensimmäistä kertaa kansallisen tason tilannekuvaa ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden osallistumisesta korkeakoulutukseen sekä integroitumista edistävistä ja estävistä tekijöistä.
Arviointiraportti Taustalla on väliä. Ulkomaalaistaustaiset opiskelijat korkeakoulupolulla julkistettiin 21.11.2019, ja on luettavissa ja ladattavissa Karvin julkaisusivuilta.
Julkistamistilaisuuteen liittyvä mediatiedote (linkki päivittyy) tiivistää arvioinnin keskeiset tulokset.
Mitä arvioinnilla tavoitellaan?
Kansallinen tilannekuva Suomessa asuvan ulkomaalaistaustaisen väestön osallisuudesta korkeakoulutukseen.
Osallisuuden edistäminen on yksi Suomen hallituksen tavoite, jolla ehkäistään syrjäytymistä.
Mitä arvioidaan?
Korkeakoulutukseen hakeutumiseen ja sisäänpääsyyn vaikuttavat tekijät.
Opintojen etenemistä edistävät ja ehkäisevät tekijät.
Osallistuminen, opintopolku, osallisuus ja yhteenkuuluvuus sekä ohjaus ja tuki.
Arviointiaineistot
1 Aiemmat tutkimukset 09/2018–02/2019
Tutkimusraportit, artikkelit, selvitykset, hankeraportit jne.
2 Tilastoaineisto 12/2018–03/2019
Vertailuaineisto vuosita 2012–2017.
3 Arviointivierailut
Opiskelijat, opetushenkilöstö, hallinto- ja tukipalvelut, johto. 15–20 korkeakoulua.
Hankkeeseen liittyvät blogitekstit (linkki päivittyy)
- Uuden äärellä: Maahanmuuttajat korkeakoulutuksessa -arvioinnin asiantuntijat valmistautuvat arviointitehtävään
- Maahanmuuttajataustaiset korkeakouluopiskelijat ovat osa kansainvälistyvän Suomen kansallista potentiaalia
- Arvioinnin ihanuudesta – ja vähän kurjuudestakin
- Positiivinen erityiskohtelu edistää tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista
Korkeakoulujen arviointijaosto on nimittänyt arviointiryhmän suunnittelemaan ja toteuttamaan arvioinnin:
- Opetusneuvos Maija Airas, Opetushallitus (puheenjohtaja)
- Opiskelija David Delahunty, Oulun yliopisto
- Kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Laitinen, Helsingin yliopisto
- Opiskelija Getuar Shemsedini, Tampereen ammattikorkeakoulu
- Projektijohtaja Heidi Stenberg, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Arvioinnin suunnittelu tapahtuu syksyn 2018 aikana ja toteutus vuoden 2019 loppuun mennessä.