De senaste utvärderingarna som Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört visar att det finns många likheter i fråga om elevernas kunskaper i svensk- och finskspråkiga skolor. Bland annat är den genomsnittliga kunskapsnivån i matematik densamma både i årskurs 3 och årskurs 9. Däremot är de svenska eleverna en aning bättre på engelska i årskurs 7 och årskurs 9. Modersmålsutvärderingarna i de svenska skolorna visar framför allt hur viktigt det är att kontinuerligt satsa på elevernas läs- och skrivförmåga. 

Enligt speciallärarna i gymnasierna har studerandenas behov av stöd för lärande ökat under de senaste åren, och samma trend kommer sannolikt att fortsätta. Som en del av den nya gymnasielagen från år 2018 stärktes specialundervisningens ställning i gymnasierna, och lagreformen kan ses som ett steg i rätt riktning. För att stödet för lärande ska fungera väl, krävs resurser, tid, noggrann planering och stöd för hela personalens kompetensutveckling.

Enligt utvärderingen önskar de unga positiva erfarenheter av växelverkan med jämnåriga och lärare i sina studier och sin studiemiljö. De unga önskar också mångsidiga och aktiverande läruppgifter samt motiverande studier som har en koppling till deras framtidsplaner. De ungas engagemang för skolan och studierna är en omfattande helhet och för att främja den bör man beakta hela skol- eller läroanstalten som verksamhetsmiljö.  

Den nya strategiperioden för Nationella centret för utbildningsutvärdering inleder nya utvärderingar

Blogg

Den nya strategiperioden för Nationella centret för utbildningsutvärdering inleder nya utvärderingar

I anslutning till Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) finns ett utvärderingsråd som det är min stora glädje och ära att få vara ordförande för. Utvärderingsrådet är mångsidigt med representanter för utbildningar och arbetslivet samt utbildningspolitiska experter från olika organisationer. Eftersom NCU som självständig myndighet ansvarar för den nationella utvärderingen av utbildning och småbarnspedagogik i Finland är målet för vårt arbete i utvärderingsrådet att som stöd för verksamheten ge olika synpunkter på aktuella ämnen inom utbildning. 

Planen för utbildningsutvärderingar 2024–2027 och NCU:s nya strategi har publicerats. NCU:s strategiska mål är att höja kompetensnivån och utbildningsnivån, att främja en socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar utveckling samt att kontinuerligt utveckla kvaliteten på utbildningen och småbarnspedagogiken.

Uleåborgs universitet fick godkänt i auditeringen som genomfördes av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). Universitetet fick särskilt beröm av auditeringsgruppen för sin nyckelroll och väletablerade position i det regionala ekosystemet för kunskap, innovation och kompetensskapande. Universitetet visar ett starkt engagemang för att främja mångvetenskapligt lärande och mångvetenskapliga studier.

Enligt utvärderingen borde anordnarna av utbildning inom småbarnspedagogiken fortsätta samarbetet för att förtydliga den kompetens som varje utbildning inom småbarnspedagogiken ger. Studiegången utmanas av de studerandes ökade behov av stöd och av att kunna kombinera arbete och studier. Utbildningarna innehåller inte alltid tillräckligt med och tidsmässigt rätt anpassad närundervisning, personlig handledning och handledning för lärande i arbetslivet för utvecklingen av yrkesidentiteten.

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) tackar för möjligheten att yttra över förslaget till ny yrkeshögskolelag för landskapet Åland. NCU har tagit del av förslaget till ny yrkeshögskolelag och motiveringarna till lagförslaget. NCU kommenterar nedan en del av bestämmelserna i lagförslaget och motiveringarna till lagförslaget.

Yrkeshögskolan fick beröm av auditeringsgruppen för arbetslivsinriktad planering och genomförande av polisutbildningen och en stark förmåga att identifiera sina egna förbättringsområden genom ett effektivt och systematiskt kvalitetssystem.

Karelia-ammattikorkeakoulu godkändes i auditeringen som genomfördes av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). Yrkeshögskolan fick beröm av auditeringsgruppen för att kvalitetssystem är välkänt i högskolegemenskapen. Informationen som kvalitetssystemet tar fram utnyttjas mångsidigt särskilt i ledningen av yrkeshögskolan. Dessutom ansåg auditeringsgruppen att Karelias styrkor är utbildningsplaneringens och forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhetens starka anknytning till yrkeshögskolans strategi och regionutvecklingen.

Prenumerera på