Gymnasiets nya läroplaner har stegvis implementerats i allt större omfattning i landets gymnasier. De strukturella förändringarna som infördes i studierna, särskilt modulerna med en och tre studiepoäng i t.ex. matematik, har dock från början varit som en sten i skon för många gymnasier, även om resten av reformen framskridit rätt väl. Det här framgår av det ”mellanbetyg” som NCU gett ut, där rektorerna bedömt hur väl gymnasiereformen förverkligats fram till slutet av det tredje läsåret.
Enligt NCU:s färska utvärdering har lärarna fler elever som behöver stöd i sina undervisningsgrupper än de enligt sin egen bedömning kan klara av. De nuvarande sätten att stödja eleverna upplevs som otillräckliga, och ju mer krävande stödbehoven är, desto sämre kan man stödja elevernas lärande och skolgång. En del av lärarna har varit tvungna att sänka målen för lärande för alla elever i gruppen för att kunna lära ut alla grundläggande saker.
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) publicerar flera aktuella utvärderingsresultat i oktober−december 2024. Vi publicerar bland annat en slutrapport om utvärderingen av de nya formerna av studiehandledning, en slutrapport som granskar genomförandet av antimobbningsaktiviteter inom småbarnspedagogiken och en rapport om differentiering och flexibla undervisningsarrangemang i den grundläggande utbildningen.
Enligt utvärderingen av de nya formerna av studiehandledning är det lätt att nå skolornas och läroanstalternas personal för att få handledning, men mängden personlig handledning för elever och studerande kan förbli liten. En del av de unga som intervjuades efterlyste mer personlig elev- och studiehandledning.
Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) fick särskilt beröm av NCU:s auditeringsgrupp för en inkluderande verksamhetskultur som uppmuntrar personalen till försök och projekt tillsammans med samarbetspartners. Processen för FUI-projekt är tydligt beskriven och de överenskomna förfarandena tillämpas även i praktiken. Humaks styrka är den pedagogiska strategin baserat på coaching och den modell för coaching som härletts ur strategin. Dessa utgör en god referensram för undervisningen och lärandet.
Högre utbildningen inom bioekonomi har för första gången utvärderats nationellt. Utbildningen inom bioekonomi ger mångsidig arbetslivsorienterad kompetens. Utbildningarna har reagerat väl på förändringar i omvärlden, till exempel genom att regelbundet introducera nya teman om klimatförändring och biologisk mångfald i undervisningen. I utbildningarna finns det dock behov av att fokusera mer på livsmedelskedjan och kunnande om hållbarhetstekniker och digitalisering i anslutning till försörjningsberedskap.
Utvärderingsrådet vid Nationella centret för utbildningsutvärdering vill framföra i den allmänna diskussionen att det bör finnas tillräckligt med information för att utveckla utbildningen och småbarnspedagogiken. De nationella utvärderingarna producerar information för utveckling och beslut, och verksamheten bör säkras både genom lagstiftning och tillräcklig finansiering. Utvecklingen av kvaliteten på utbildningen och det nationella kompetenslyftet förutsätter ett tillförlitligt och täckande informationsunderlag.
Högklassig utbildning och småbarnspedagogik är viktigt för att bevara nationens förmåga att möta framtiden och kommande förändringar. För närvarande är utbildningen, lagstiftningen och finansieringen hårt pressade på grund av samhälleliga förändringar.
Tusentals skolelever med invandrarbakgrund inleder årligen sina studier i Finland i högstadieåldern. Utmaningen för hur dessa elevers färdigheter utvecklas är att de avlägger den grundläggande utbildningen samtidigt som de lär sig skolans undervisningsspråk. Redan inom några år efter att ha börjat skolan borde eleven kunna övergå till studier på andra stadiet. Alla skolor har inte verksamhetssätt, riktlinjer eller tillräckliga resurser för att kartlägga elevens färdigheter och eventuella inlärningssvårigheter.
Största delen av de studerande inom natur- och miljöområdet är vuxna och har avlagt examen på minst andra stadiet. Styrkorna hos dem som avlagt examen är kompetens i hållbar utveckling och ansvarsfullhet. Däremot finns det utrymme för förbättring i de studerandes företagsliknande verksamhet och digitala färdigheter. Även läroanstalterna och arbetslivet behöver utveckla sitt samarbete.