Uleåborgs yrkeshögskola fick särskilt beröm av auditeringsgruppen för användningen av kvalitetssystemet i den strategiska ledningen och inriktningen. Yrkeshögskolans praxis är inkluderande och samhällsbaserad. Styrkorna omfattar också den systematiska utvecklingen av kompetensorienterad och arbetslivsbaserad utbildning.

När studerande som behöver stöd inleder sina studier är en fungerande dataöverföring från den tidigare läroanstalten särskilt viktig, men den fungerar inte alltid som den borde. Enligt NCU:s utvärderingsresultat varierar tillgången till studieplatser regionalt och utbildningsutbudet möter inte alltid de ungas individuella behov.

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) publicerar flera aktuella utvärderingsresultat från juni till september 2024. Publikationerna gäller bland annat ansvar och samarbete i elevhandledningen, utveckling av internationell kompetens inom högre utbildning samt differentiering och flexibla undervisningsarrangemang inom grundskolan.

Målet med den här sammanfattningen är att stödja ett bättre utnyttjande av informationen från utvärderingarna. Nästa sammanfattning av kommande publiceringar av utvärderingar ges ut i september eller oktober 2024.

Bedömningen av niondeklassares kunskaper är inte likvärdig, eftersom elever i olika skolor kan få olika vitsord för samma kunskaper. Nu utreder Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU/Karvi) situationen i modersmål och matematik i årskurs sex. De första resultaten kommer i slutet av 2024.

Undervisningskostnaderna har legat kvar på 2009 års nivå, trots en stadig ökning av finansieringsbehoven till följd av den allmänna kostnadsutvecklingen och ökat stöd för lärande. Utbildningsanordnarna har mycket olika möjligheter att finansiera utbildningskostnaderna och det finns därför en stor variation i de utbildningstjänster som eleverna får. 

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har beviljat Aalto-universitetet och Lapin ammattikorkeakoulu en excellence-kvalitetsstämpel som ett erkännande för högskolornas exceptionellt högklassiga utvecklingsarbete. Båda högskolorna har visat sig vara innovativa föregångare med en långsiktig hållning till verksamhetsutveckling och en inkluderande verksamhetskultur.

De som avlagt en yrkes- eller specialyrkesexamen sysselsätter sig väl, medan de som avlagt en grundexamen sysselsätter sig sämre, och det finns klara skillnader mellan olika utbildningsområden. Sysselsättningen varierar också med åldern. Sysselsättningen bland yngre är sämre i början, särskilt i fråga om grundexamina, men skillnaden jämnar ut sig med tiden efter examen. 

De senaste utvärderingarna som Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört visar att det finns många likheter i fråga om elevernas kunskaper i svensk- och finskspråkiga skolor. Bland annat är den genomsnittliga kunskapsnivån i matematik densamma både i årskurs 3 och årskurs 9. Däremot är de svenska eleverna en aning bättre på engelska i årskurs 7 och årskurs 9. Modersmålsutvärderingarna i de svenska skolorna visar framför allt hur viktigt det är att kontinuerligt satsa på elevernas läs- och skrivförmåga. 

Enligt speciallärarna i gymnasierna har studerandenas behov av stöd för lärande ökat under de senaste åren, och samma trend kommer sannolikt att fortsätta. Som en del av den nya gymnasielagen från år 2018 stärktes specialundervisningens ställning i gymnasierna, och lagreformen kan ses som ett steg i rätt riktning. För att stödet för lärande ska fungera väl, krävs resurser, tid, noggrann planering och stöd för hela personalens kompetensutveckling.

Enligt utvärderingen önskar de unga positiva erfarenheter av växelverkan med jämnåriga och lärare i sina studier och sin studiemiljö. De unga önskar också mångsidiga och aktiverande läruppgifter samt motiverande studier som har en koppling till deras framtidsplaner. De ungas engagemang för skolan och studierna är en omfattande helhet och för att främja den bör man beakta hela skol- eller läroanstalten som verksamhetsmiljö.  

Prenumerera på